Skip to main content

Microsoft Shutting Down Original Xbox Live

In early February, Microsoft announced that it will be shutting down the original Xbox Live service tomorrow on April 15, 2010. That means that games still being played over Xbox Live, such as Halo 2 and Counter-Strike, will no longer have online functionality after the shut off date. Xbox and Xbox Originals will still work in their offline modes.

"I want to start by saying this isn’t a decision we made lightly, but after careful consideration, it is clear this will provide the greatest benefit to the Xbox Live community," wrote Xbox Live general manager Marc Whitten. "Seven years ago we laid out our vision for the connected console when we launched Xbox Live. ... Your Xbox Live community has grown to 23 million strong. And as we look down the road, we’ll continue to evolve the service with features and experiences that harness the full power of Xbox 360. To reach our aspiration, we need to make changes to the service that are incompatible with our original Xbox v1 games."

Whitten acknowledges that this will bring an end to Halo 2's amazing run on Xbox Live, but reminds gamers that there's "Halo 3," "Halo 3: ODST" and soon "Halo: Reach" on Xbox 360.

For those who are so inclined, we suggest that you get in your final rounds of Halo 2 before they're gone forever.

  • homerhellboy223
    Money making scoundrels! And wtf, Counterstrike on xbox live? I think somebody is misinformed on Tom's Hardware.
    Reply
  • 2 billion penguins
    homerhellboy223Money making scoundrels! And wtf, Counterstrike on xbox live? I think somebody is misinformed on Tom's Hardware.
    Counterstrike really did come out for xbox live:

    http://uk.gamespot.com/xbox/action/counterstrike/index.html
    Reply
  • reasonablevoice
    "This will provide the greatest benefit to our online community"
    Yeah, I think you mean the greatest benefit to your bottom line. I don't know in which universe you consider losing online functionality of your games a benefit.
    Reply
  • soundefx
    I actually forgot that the original xbox had live. Now they will have more hardware for the 360 live infrastructure.
    Reply
  • amabhy
    homerhellboy223Money making scoundrels!
    Eh, I dunno guys. It might be a good idea considering the only games that still have players are like the original Halo games. All the other rooms are usually empty now, save a lone room here or there.

    Honestly those still on the original Xbox live are getting ripped off if they play games nobody else does, so in a way Microsoft is saving them money.

    In addition, actually this will benefit the community in that 360 gamers, the majority, get more servers, better bandwidth, lower ping etc...

    So actually I see this as a good thing.
    Reply
  • shadow187
    Yeah. It's like Microsoft dropping support for the AMD Athlon 64 processor so they can make the OS 100% better.
    Reply
  • duckmanx88
    "And as we look down the road, we’ll continue to evolve the service with features and experiences that harness the full power of Xbox 360."

    make it free? :)
    Reply
  • babybeluga
    homerhellboy223Money making scoundrels! And wtf, Counterstrike on xbox live? I think somebody is misinformed on Tom's Hardware.
    Counterstrike was pretty awesome on XBL actually, so, you're the one who needs to be informed. And seriously...money making scoundrels? If you're still playing XBL on the original Xbox, you're poor and shouldn't be paying $50/year for Xbox Live.
    Reply
  • socrates047
    "And as we look down the road, we’ll continue to DEVOLVE the service with features and Money-Makers that PITY the full power of Xbox 360"

    fixed
    Reply
  • scuba dave
    WHAT?! No 2g iPhone support anymore?! WTF Steve Jobs! What? This isn't about that? Oh snap.. I guess APPLE isn't the only one to stop supporting old tech.. Damn. I hope this will shut up them Anti-Apple people. But doubt it. Hate IS blind after all.

    But to post on topic.. I'm gonna miss Halo 2... :(
    Reply